.: ~ PeNa MenUliS KalAm BErbiCara ~ :.

"Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang"

1:06 PM

::.KAJIAN MERDEKA CENTRE.::

Posted by tinta berbicara

SHAH ALAM 15 JULAI 2009: Satu kajian pendapat** yang telah dijalankan oleh sebuah organisasi bebas mendapati sokongan tinggi daripada rakyat di negeri Selangor terhadap pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat. Pimpinan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim juga telah mendapat penilaian tinggi dalam kajian tersebut yang telah dijalankan oleh Merdeka Centre.

Kajian tersebut yang dilakukan diantara 5 Jun dan 15 Jun, 2009 mendapati sebanyak 60%
daripada rakyat Selangor merasakan Kerajaan Negeri berada dalam hala tuju yang betul.
Sebanyak 63% telah berpuas hati dengan prestasi Menteri Besar dengan hanya 19% sahaja yang tidak berpuas hati.

Sebanyak 64% rakyat negeri Selangor berpuas hati dengan prestasi Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor selepas memenangi pilihan raya umum pada mac 2008, manakala 22% adalah tidak berpuas hati.

Mengikut pecahan Kumpulan etnik pula, kajian mendapati 59% Malayu, 69% Cina dan 69%
India adalah berpuas hati. Mengikut komen yang diperolehi, antara sebab yang mengapa
mereka berpuashati adalah program kebajikan kerajaan, ketelusan dan pentadbiran yang cekap serta menolak amalan rasuah. Dalam tempoh 100 hari pentadbiran, Kerajaan negeri telah memperkenalkan agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor termasuklah beberapa program kebajikan seperti Tabung Warisan Anak Selangor, Skim Mesra Usia Emas, 20 meter padu air percuma kepada rakyat, dana pendidikan anak pekerja ladang dan Hadiah Anak Masuk universiti.

Dalam urusan pentadbiran ekonomi negeri pula, 58% menyatakan mereka berpuas hati, 13 % adalah amat berkeyakinan manakala 45% menyatakan yakin.

0 comments:

Post a Comment